maandag 17 augustus 2009

Na het stoppen met de pred.

Afgelopen nacht heb ik me eens ingelezen in de naweeën van het stoppen met prednison. Inmiddels heb ik anderhalve week geleden mijn laatste halve roze snoepje genomen en nu is het 'afkicken' geblazen. Ten minste ... daar lijkt het op. Ik was er niet zeker van of er zoiets als afkickverschijnselen bestonden en als ik het google-de dan kwam ik er niet echt uit. In het overzicht leek er wel iets bij de medicijninfo op een betreffende site te staan maar als ik doorklikte kon ik dat dan weer niet vinden. Gelukkig dacht ik vannacht ineens weer aan dat fantastische Prednison-boek (zie mijn blogs van ongeveer februari 2008) en ben ik meteen maar eens gaan lezen - ja, echt midden in de nacht, want sinds ik zo'n beetje ben gestopt heb ik kennelijk alleen maar enorme behoefte aan slaap 's middags en niet 's nachts. Dan lig ik alleen maar te woelen en me te ergeren aan het feit dat ik ineens geen slaap meer heb - lastig! (Het lijkt wel het begin van het prednison-gebruik!!!).

Wat voor boeiends heb ik gevonden? Er bestaan inderdaad naweeën en best veel ook. En die zullen voor iedereen verschillend zijn. Het kan best zijn dat je er bijna helemaal geen last van hebt en het kan zijn dan je er al last van hebt terwijl je alleen nog maar aan het verminderen bent en nog helemaal niet gestopt. En dan het beste: de naweeën kunnen nog maanden aanhouden. De bijnierschors werkt ook vaak pas weer optimaal (maakt hormoon aan) ongeveer een jaar na het stoppen van het medicijn.

Wat zijn nu de meest gehoorde klachten na het stoppen? Mag ik het zeggen? Jajaja, MOE!!!!!!!!!! Ik was soms al moe, nu ben ik echt slaperig en vooral 's middags! Ik slaap dan echt. Ja, geen wonder zul je denken: je slaapt nu 's nachts niet meer *lol*
Heb jij andere klachten? Deze dingen komen ook veel voor: pijn in je botten (maar ja, dat kunnen ook gewone gewrichtsklachten zijn die wellicht horen bij je ziekte), schommelingen in je humeur, controleverlies, moeite met temperatuursverschillen, veranderingen in eetlust, buikpijn/maagklachten, zweten, misschien ga je beter (!) zien en je bloeddruk neemt af (beide toch lekker positief) net als je gewicht. Mocht je dus rare dingen meemaken nadat je stopt, dat is normaal. Pas als het te lang duurt of het voelt niet goed, bespreek het dan eens met je arts. En verder: joepie, je bent nu echt prednison-vrij!

2 opmerkingen:

Anna zei

Hallo Bankhanger J,

Ook ik heb SLE, sinds mijn 14de. Ik heb net je artikel gelezen over stoppen met de prednison.Ik ben sinds een week prednison-vrij!!! Ik heb het 17 jaar onafgebroken geslikt ( met alle nare gevolgen van dien). Sinds een paar jaar zijn mijn bloedwaarden en dus de SLE-waarden stabiel. Heel langzaam ben ik begonnen met afbouwen, maar bij elk stapje omlaag toch klachten, zo vreselijk moe. Maar de waarden van het bloed bleven rustig.Dus aldus de internist kan hij de klachten niet aan de hand van de bloeduitslagen verklaren. En toch voel ik me allerbelabberdst. Maargoed, ondertussen ben ik wel prednison-vrij! Dit had ik 5 jaar terug absoluut niet durven dromen.Ik ben blij dat je dit stukje hebt geplaatst, weet ik weer even dat ik niet de enige ben! Vriendelijke groeten Anna

Ps: Ik lees net je profiel, erg grappig, ik ben ook 31 en ook nog een stier!

Unknown zei

Na 9 maanden